وینکل

فروشگاه چندمنظوره ی وینکل

وینکل

فروشگاه چندمنظوره ی وینکل

فروش انواع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

پیوندهای روزانه

۵۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

متحرک سازی عناصر غذایی با باکتری ها

تحریک رشد گیاهان به وسیله باکتری‌ها (میکروارگانیسمها) ناشی از چند مکانیسم است از جمله نقش باکتری ها در رشد گیاهان. عناصر موجود در خاک های مناسب برای کشاورزی باید دارای تحرک باشند تا گیاهان در زمان رشد تمام عناصر مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت کنند.

در کشاورزی کشور ما با استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی و عملیات خاکورزی غیر اصولی، خاک دچار مشکلات جدی شده و بدنبال آن بالابردن هر ساله کودهای شیمیایی را داشتیم تا ضعف در جابجایی عناصر را با این روش جبران کنیم. میکروارگانیسم ها در خاک با مکانیسم های موثر دارای قدرت آزاد سازی عناصر غذایی هستند.

برای خواندن ادامه مطلب نقش باکتری ها در رشد گیاهان کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

سالانه ۳ میلیون تن از انواع مختلف مرکبات تنها در شمال ایران تولید می‌شود. با احتساب برداشت جنوب کشور، ایران به پنجمین کشور تولیدکننده‌ی مرکبات جهان تبدیل شده است. میزان تولید و کیفیت میوه این درختان به مدیریت و جلوگیری از سرایت علف‌های هرز مرکبات به باغات بستگی دارد. زیرا درختان آن‌ها نسبت به حضور یک رقیب دیگر در دریافت مواد معدنی و خاک شدیدا حساس هستند.

برای کنترل علف‌های هرزمرکبات باید ابتدا انواع آن را بشناسید و از فراوانی و نیاز آن‌ها آگاه باشید. بطور مثال اینکه علف هرز باغ شما از نوع یکساله است یا دائمی و چه فصلی فصل رشد آن است. همچنین اینکه بهترین روش مبارزه با رویش آن چیست.

مثلا علف‌های چندساله‌ای مانند قیاق و پنجه مرغی را می‌توان قبل از کاشت نهال به راحتی کنترل کرد و از هزینه‌های بعدی جلوگیری کرد.

علف هرز مرکبات چیست؟

علف هرز از جمله گیاهانی هستند که خارج از مکان اصلی خود و ناخواسته در هر محل دیگری شروع به رویش می‌کنند. این مسئله موجب می‎‌شود در اهداف و نیازمندی های انسان اختلال ایجاد شود. خسارت‌هایی که علف‌های هرز در باغات و مزارع ایجاد می‌کنند، مواردی مثل افزایش بیماری‌های گیاهان، کاهش کیفیت محصول، ایجاد مشکل در برداشت محصول، تبدیل شدن به پناهگاهی برای جانوران موذی و تولید مواد سمی است. به همین دلیل نیز همواره کشاورزان در صدد از بین بردن این گیاهان از زمین کشاورزی خود هستند.

علف‌های هرز را میتوان رقیب سرسخت محصولات زراعی و باغات میوه علی الخصوص مرکبات دانست. علت موفقیت علف‌های هرز در رقابت با دیگر گیاهان برای جذب آب و منابع       غذایی خاک، به عواملی از جمله، رشد سریع و گسترده، توانایی آللوپاتی (دگر آسیبی) و تداوم دامنه حضور در زمین‌های زراعی بسته است.

نکته: آللوپاتی یعنی گیاهی با تولید سم در بخشی از اندام خود، به گیاهان و درختان اطرافش آسیب جدی وارد کند.

در هر اقلیمی بسته به آب و هوا و گیاهانی که بیشتر وجود دارد، علف‌های هرز مشخصی رشد می‌کند. البته تنوع علف‌های هرز بسیار زیاد است. به طوری که تقریبا در ازای هر اقلیم و محصول کشاورزی چندین نوع علف هرز مزاحم می‌روید. با این وجود روش کنترل آن‌ها بسیار شبیه به هم است. اما شدت و ضعف این کار به ارزیابی از نوع و خسارت علف هرز، شرایط منطقه و علایق خود صاحب باغ بستگی دارد.

علف‌های هرز ناخواسته در هر محل دیگری شروع به رویش می‌کنند

شایع‌ترین علف‌های هرز در سطح ایران و جهان

شناخت گونه‌های مختلف علف‌های هرز و اینکه در چه شرایطی، چه نوعی از آن رشد بیشتر و گسترده‌تری می‌یابد به نحوه‌ی مبارزه با آن‌ها کمک شایانی می‌کند. در اینجا به توضیحاتی اجمالی درباره‌ی گونه‌های علف‌های هرزی که در ایران و جهان شایع هستند می‌پردازیم

:بیشترین علف‌های هرزی که در کشورمان ایران یافت می‌شوند

علف‌های هرز جنوب کشور: حلقه، خرقه، مَرغ، قیاق، اویارسلام، ورگ و خارشتر

علف‌های هرز شمال کشور: مَرغ، پیچک، اویارسلام، قیاق، گندجارو، نی، تمشک، سوروف و پنیرک

علف هرز سوروف

سوروف از خانواده گندمیان و کشیده برگ‌ها است. ارتفاعش از ۳۰ سانتی متر تا ۱۵۰ سانتی متر نیز می‌رسد. در طیف وسیعی از انواع خاک‌ها رشد می‌کند؛ اما خاک‌های با ازت زیاد را بهتر ترجیح می‌دهد. در زبان فارسی با نام‌های سوروف، دانه ترنگ، راخ پات، راخ پاتی و ورمز شناخته می‌شود.

این گیاه از نظر خسارت به محصولات، در زمره سومین گیاه هرز زیان آور جهان محسوب می‌شود. سوروف یک گیاه یکساله و رطوبت دوست است و به گرمای بالایی نیاز دارد، تا حدی که درجه حرارت محبوب آن ۳۲ تا ۳۷ درجه سانتی گراد است. همین دلیل رشد آن در اواسط بهار آغاز می‌شود.

برای خواندن ادامه مطلب نحوه کنترل علفهای هرز مرکبات + شایع ترین علفهای هرز ایران کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

تابستان به طور کلی به معنای مقابله با گرمای شدید و دوره های خشکسالی است که می تواند درختان شما را دچار مشکل کند. به همین دلیل درختان و کلا گیاهان در تابستان در معرض خطر دائمی هستند و لازم است که این نکته را در نظر داشته و اقدامات صحیحی را برای مبارزه با آن دنبال کنید. عدم نگهداری صحیح درختان برای محافظت در برابر هوای تابستان اشتباهی است که می تواند منجر به خسارت و در نهایت مرگ درختان شود، بنابراین توجه ویژه به این بازه زمانی ضروری است. دانستن اینکه چه موقع و چگونه باید درختان خود را آبیاری کنید و چه مقدار آب به آنها بدهید، برای بقا و رشد درختان بسیار مهم است.

بهترین زمان آبیاری درختان در طول روز چه زمانی است؟

اکنون که تابستان ها طولانی تر و گرم تر هستند، آبیاری مناسب درختان یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن و اجتناب و جلوگیری از ورود تنش به درختان است. با توجه به اینکه بیشتر مناطق ایران در حال حاضر در شرایط خشکسالی قرار دارند، آبیاری درست و با برنامه کلید اصلی داشتن باغی خوب با درختان شاد است. اما آیا می دانید رایج ترین اشتباه در آبیاری استفاده نادرست و بی برنامه گی در آبیاری است؟

اگر این آبیاری زیاد یا کم باشد، و این عمل بدون داشتن اطلاعات کامل انجام شود، آبیاری ممکن است مشکل ایجاد کند. برای اطمینان از طراوت و سالم ماندن درختان در تابستان، این راهنما را دنبال کنید:

گیاهانی مثل درختان چند ساله به دلیل داشتن ریشه عمیق به آبیاری عمقی نیاز دارند تا سیستم ریشه ای سالم و گسترده داشته باشند.

آبیاری درختان در تابستان صبح زود

بحث های زیادی در ارتباط با زمان آبیاری در فصل تابستان وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند صبح زود درختان باغچه را آبیاری کنند. این شیوه یک مزیت بزرگ دارد و آن اینکه، آب روی شاخ و برگ سریع خشک می شود و برگ های درخت به هاگ های قارچی مبتلا نمی شود. رطوبت بین برگ ها برای رشد قارچ ها محل مناسبی است. منظور از صبح زود، ساعت ۵ و ۶ تابستان است. مشکل اینجاست که واقعا همه افراد نمی توانند در صبح زود اقدام به آبیاری باغچه کنند. در واقع آبیاری در زمان خیلی زود انجام می شود که همیشه امکان پذیر نیست. اگر آبفشان های تایمردار نصب کنید می توانید زمان را به صبح زود تغییر دهید تا به طور اتومات، آبیاری باغچه سر تایم مشخص انجام شود.

آبیاری درختان در عصر تابستان!

تامین آب گیاهان در فصل تابستان بسیار ضروری است. گل ها و گیاهان باغچه ای در مقایسه با درختان تنومند، ضعیف تر هستند و خیلی زود نسبت به کم آبی واکنش نشان می دهند. درختان کمی دیرتر اثرات خشکی و کم آبی را آشکار می کنند اما این به معنای بی توجهی نیست. وقتی برگ های درخت خشک بشود دیگر برای آبیاری خیلی دیر شده و احتمال آسیب به ریشه درخت هم وجود دارد. با توجه به دشواری آب دادن باغچه در صبح زود، برخی افراد اقدام به آبیاری در عصر می کنند که اصلا توصیه نمی شود.

تا وقتی که خورشید در آسمان است نباید گیاهان و درخت های باغچه را آبیاری کنید. به خصوص پاشیدن آب روی برگ ها اصلا کار درستی نیست. قطرات آب در زیر نور آفتاب مثل عدسی عملی می کنند و برگ های درخت را می سوزانند. بدترین زمان آبیاری درختان در فصل تابستان، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ عصر است. در این زمان شدت نور در بالاترین حد است و به گیاه آسیب می رساند. در ضمن سرعت تبخیر آب خیلی بیشتر است و مقدار زیادی از آب اصلا به گیاه نمی رسد. اگر درختان را در عصرها آبیاری کنید انواع بیماری های تابستانی نظیر سفیدک و قارچ گیاه را تهدید می کنند و برگ های درخت هم خیلی زود حالت سوخته و پژمرده می گیرد.

به میزان تبخیر آب توجه کنید

در طول یک بعد از ظهر تابستان، می توان تا نیمی از آب را به دلیل تبخیر از دست داد. زمین و هوا هر دو در صبح خنک ترند و این به معنای تبخیر کمتر نسبت به آبیاری در گرمای زیاد است. این بدان معنی است که آبیاری درختان شما در اوایل صبح بهتر است زیرا حداکثر مقدار آب به جای تبخیر، به ریشه ها راه پیدا می کند. اگر نمی توانید صبح زود آبیاری خود را انجام دهید، بهترین انتظار زمان عصر است که هوا به سمت خنک شدن میرود و به اندازه وسط روز گرم نیست. آبیاری باید به اندازه کافی زود انجام شود تا برگ ها قبل از شب خشک شوند زیرا در غیر این صورت، درختان می توانند به قارچ های مختلف حساس و آلوده شوند.

متأسفانه، هیچ برنامه جادویی برای آبیاری درختان وجود ندارد. اینکه هر چند وقت یکبار باید درخت را آبیاری کنید، به شرایط خاک و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. درختان تازه کاشته شده آب بیشتری نسبت به درختان مستقر نیاز دارند. بهترین راه برای تعیین زمان نیاز درختان به آب، بررسی خاک است. آنچه برای شما اهمیت دارد خاک مرطوب است. در صورت عدم بارندگی یا رطوبت، رطوبت خاک را تا عمق ۵ سانتی متری بررسی کنید. اگر خاک خشک باشد، درخت شما به آب احتیاج دارد.

برای خواندن ادامه مطلب اصول آبیاری درختان در تابستان کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

نام علمی:

Epipremnum aureum

تیره:

Araceae

نام فارسی اصیل گیاه پتوس، لوکژ بوده است. که اشاره به پیچیدگی شاخه های این گیاه دارد. معیار زیبایی پتوس برگ های آن است. شاخه های رونده آن زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است. پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است. برگ ها قلبی شکل اند. بسیاری از گونه ها حالت بالارونده دارند و تا سقف بالا می روند.

این گیاه بومی جنگل های جزایر سولومون است و قادر به سازگاری با گستره وسیعی از شرایط خارج از زیستگاه طبیعی مناطق گرمسیری خود می باشد.گیاه پوتوس نه تنها می تواند فضای شما را با رنگ و بافتش تغییر دهد، بلکه رتبه بالایی را در لیست گیاهانی دارد که به تصفیه هوا کمک می کنند. علاوه بر این، پوتوس ها رطوبت جو را افزایش می دهند و دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین می کنند و نقش عمده ای در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می‌کند.

پتوس ها، درمنازل به راحتی قابل نگهداری هستند. نیاز به نور مستقیم خورشید ندارند، و در صورت دریافت نور مستقیم، آفتاب سوختگی بصورت تاول و سوختگی روی برگ ها نمود پیدا می کند. مقاوم به رطوبت کم محیط است و در صورتی که رطوبت بسیار بالا باشد، برگ ها خیلی پهن و درشت می شوند. با اینکه به راحتی روی دیوار قابل هدایت است، اما ممکن است در قسمت های بالایی و نزدیک به سقف، در اثر تجمع گرما دچار سوختگی شود و در نتیجه گیاه بد شکل می شود.

تزئین گیاه زیبای پتوس

پتوس احتیاج به قیم دارد. برای اینکه گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر است آن را به نخ ببندید. یکی از روشهای معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیمهای خزه‏ دار است. برای درست کردن این نوع قیمها به این صورت عمل کنید:

قبل از اینکه خاک تهیه شده را در گلدان بریزید لوله‏ ای را در گلدان قرار دهید، خاک را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله را که خارج از خاک است با خزه بپوشانید. برای اینکه خزه روی قیم محکم شود دور آن را با نخ بافتنی بپیچید. هر وقت که پتوس را کاشتید ساقه اصلی ‏اش را به خزه ببندید. در موقع آبیاری آب را روی خزه بریزید، ساقه پوتوس را در محل هایی که روی خزه قرار دارد ریشه می‏زند، این ریشه ‏ها سبب رشد بهتر و استحکام ساقه می‏گردد.

گیاه پتوس یا پوتوس در دکور اتاق

در صورتی که از این گیاه به صورت آویز استفاده کنید نیاز به قیم ندارد. برای اینکه گلدان پوتوس پرشاخ و برگ باشد تعدادی ازساقه‏ های کشیده آن را به روش قلمه تکثیر نموده و قلمه‏ های ریشه‏ دار را در کنار بوته مادری بکارید.

تفاوت پوتوس و فیلودندرون

برخی این گیاه را با گیاه فیلودندرون اشتباه می‌گیرند، چون شباهت ظاهری زیادی به هم دارند. ولی اگر دقت کنید حتماً می‌توانید متوجه تفاوت های آنها شوید. برگهای فیلودندرون شبیه قلب است و پایین برگ‌ها به شکلی سوزنی کشیده است. اما پوتوس برگهایش کشیده است.

تفاوت پتوس و فیلودندرون

آیا پوتوس گیاه سمی است؟

پوتوس در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و در صورت جویده شدن برگ آن ممکن است سبب بروز بیماری در آنها شود و باید این گیاه را دور از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

برای خواندن ادامه مطلب نگهداری و پرورش گیاه پتوس (پوتوس) کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

اصولا خاکهای شور به خاک هایی گفته می شود که غلظت املاح محلول در آن به قدری باشد که عملکرد را کاهش دهد مشروط به آن که سایر عوامل مانعی برای رشد محصول ایجاد نکنند. از این تعریف به خوبی استنباط می شود که شوری مفهومی وابسته به گیاه است. بنابراین در دنیای کشاورزی شوری در سیستم های مرکب از خاک آب و گیاه تعریف می شود. بدین ترتیب در شرایط مساوی خاکی با غلظت معینی از املاح محلول ممکن است برای یک گیاه شور و برای گیاه دیگر شور نباشد. در ادامه به بررسی راههایی برای کشاورزی در زمین های شور می پردازیم.

مواد محلول در خاکهای شور

محلول خاک های شور دارای مقدار زیادی املاح محلول است که کاتیون ها و آنیونهای غالب آن را تشکیل می دهد. رشد و نمو اندک گیاهان در خاکهای شور مربوط به بالا بودن فشار اسمزی ناشی از حضور یون های یاد شده بوده که نهایتا منجر به کاهش قابلیت استفاده آب موجود برای گیاه می گردد. همچنین سمیت مستقیم ناشی از حضور فراوان برخی از این یونها بر گیاه اثر منفی گذاشته و نیز فراوانی نسبی هر یک از آنها منجر به بهم خوردن تعادل موجود میان این عناصر در درون گیاه می گردد. کنش و واکنش حاصله به گونه ای رقم میخورند که سر انجامی جزء ایجاد محدودیت بر رشد گیاه نخواهد داشت.

نقش ایستابی خاک در رشد گیاه

در آن دسته از خاکهای شور که سطح ایستابی بالا است تهویه خاک در محدوده ریشه بخوبی انجام نمی شود و این خود باعث ایجاد محدودیت در جذب عناصر غذایی با افزایش شوری خاک فشار اسمزی افزایش یافته و گیاه برای جذب مقدار معینی آب باید انرژی حیاتی بیشتری صرف کند همان انرژی که گیاه برای فعالیت های متابولیکی خود و فرایندهای نظیر توسعه سلولی نیازمند آن است. چون گیاه کل انرژی حیاتی خود را نمی تواند فقط صرف غلبه بر فشار اسمزی خاک کند بناچار فقط بخشی از آب موجود در خاک را جذب می کند.

و با در اختیار داشتن بخشی دیگر انرژی حیاتی فعالیت های متابولیکی خود را سامان می دهد بدیهی است که در این شرایط رشد گیاه محدود می شود و نهایتا از مقدار محصول کاسته می شود. مهمترین واکنش گیاه به افزایش شوری خاک کاهش آهنگ رشد است . در خاکهای شورابتدا رشد رویشی گیاه وسپس توسعه برگها متاثر می شود. بدین ترتیب با افزایش شوری خاک و بالا رفتن فشار اسمزی هر چند که آب به مقدار کافی در محدوده ریشه قرارداشته باشد جذب آب توسط گیاه کاهش می یابد.

برای خواندن ادامه مطلب نکات مهم درباره کشاورزی در زمین های شور کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

نام علمی:

Ipomoea batatas

تیره:

Convulvulaceae

سیب‌زمینی شیرین (نام علمی: Ipomoea batatas) گیاهی گلدار متعلق به خانواده پیچکیاناست. داشتن، نشاسته بالا، مزه شیرین آن را به یک میوه ریشه‌ای مهم تبدیل کرده‌است برگ‌های آن گاهی به عنوان سبزی خورده می‌شود. با اینکه خانواده آن‌ها دارای ۵۰ سرده و ۱٬۰۰۰ گونه است اما مهمترین و کاربردی‌ترین گونه آن همین سیب‌زمینی شیرین است و بقیه گونه‌ها یا به‌طور محلی استفاده می‌شوند یا سمی هستند.

سیب‌زمینی شیرین رابطه دوری با سیب‌زمینی دارد.

گیاهشناسی

دارای شاخه های دراز و خزنده روی زمین می باشد که ساقه ها تا 4 متر نیز رشد می کنند ، ریشه آن متورم ، دراز و شیرین می باشد.


این گیاه دارای سرعت رشد سریعی می باشد.
برگهای سیب زمینی شیرین قلبی شکل مخروطی موجدار با دم برگ دراز و به رنگهای بنفش ، ارغوانی و گاهی سفید دیده می شوند. به جز مصرف خوراکی، از آنجایی که دارای برگهای زیبا و رنگارنگ می باشد به عنوان گیاه پوششی و برای مرزبندی و کاشت در باغ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


گلهای آن منظم ، جام گلها به شکل قیف است، این گلها به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش می باشند.
محصول این گیاه معمولا قسمت زیر زمینی آن است که نوعی غده کاذب می باشد چون متورم است و محتوی نشاسته و مواد غذایی و مواد شیرین است.


این گیاه دارای ارقام مختلفی است که بر حسب رنگ و بزرگی و کوچکی غده آنها مشخص می شود . از جمله سیب زمینی شیرین با غده قرمز خاکستری ، سیب زمینی شیرین زرد رنگ ، نوعی با غده ریز به نام Pataate minime که در اسپانیا کاشته می شود. و پر محصول است و سرانجام نوعی با غده درشت Patate igname که وزن هر غده آن تا چند کیلو گرم نیز می شود و رنگ گوشت آن سفید است .

انواع سیب زمینی شیرین

۱. سیب زمینی شیرین آپاچی (Apache):

سیب زمینی شیرین آپاچی، دارای پوست و گوشتی به رنگ نارنجی کمرنگ، و بسیار خوشمزه است.

۲. سیب زمینی شیرین بورگارد (Beauregard):

این سیب زمینی های شیرین، بومی لوئیزیانا هستند و پوستی به رنگ نارنجی تیره یا مسی، و شکلی کاملاً یکنواخت دارند. آنها تقریباً در ۱۰۰ روز به طور کامل می‌رسند و بالغ می‌شوند؛ انواع مختلفی داشته و مورد علاقه کشاورزان هستند. این نوع سیب زمینی شیرین بازدهی بالا و ترک خوردگی بسیار کمی دارد.

۳. سیب زمینی شیرین اسب قهوه ای (Brown Horse):

اسب قهوه ای، با پوستی عجیب غریب به رنگ قهوه ای چوبی، گوشتی بسیار شیرین به رنگ قرمز تیره دارد. یافتن این نوع سیب زمینی شیرین کمی دشوار، اما در بین مردم بسیار محبوب است.

۴. سیب زمینی شیرین “خوشه ای” پورتوریکو (“Bunch” Porto Rico):

این نوع سیب زمینی شیرین که با نام های “Vineless” و “Bush” نیز شناخته می شود، در فضای بسیار کم نیز رشد کرده و به راحتی می توانید این گیاه را پرورش دهید. گوشت آن به رنگ قرمز روشن و پوستش مسی رنگ است؛ طعم خوشمزه ای دارد و برای پخت و پز، بسیار مناسب است.

۵. سیب زمینی شیرین خوشه ای کارولینا (Carolina Bunch):

این سیب زمینی های شیرین، با شکل و فرم و پوستی یکنواخت و یکدست و صاف و درخشان، به رنگ مسی روشن، در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. گوشت این گیاه به رنگ نارنجی تیره است. گیاهی نیرومند است و تقریباً در ۱۲۰ روز به طور کامل رسیده و بالغ می شود.

۶. سیب زمینی شیرین صد ساله (Centennial):

این نوع سیب زمینی شیرین، گوشتی نرم، به رنگ نارنجی پر رنگ دارد که می‌تواند غذای هرکسی را خوش رنگتر کند. اندازه‌اش از متوسط تا بزرگ متغیر است. استفاده از این گیاه متنوع، در انواع مختلف غذاها، موجب شده تا به یک سیب زمینی شیرین همه پسند، تبدیل شود.

۷. سیب زمینی شیرین کووینگتون (Covington):

این نوع جدیدی از سیب زمینی شیرین است که از کارولینای شمالی نشأت گرفته و ظاهری زیبا و گوشتی به رنگ نارنجی تیره دارد. این سیب زمینی شیرین خوشمزه، در بین پرورش دهندگان آن، بسیار محبوب است.

۸. سیب زمینی شیرین داربی (Darby):

سیب زمینی های شیرین داربی، دارای پوستی به رنگ قرمز تیره و گوشتی به رنگ نارنجی تیره است. شکل ظاهری آنها یکنواخت و بسیار خوشمزه است و وقتی پخته می‌شوند، گوشت‌شان بسیار نرم و آبدار می شود.

۹. سیب زمینی شیرین اوانژلین (Evangeline):

این نوع جدیدی از سیب زمینی شیرین است که از لوئیزیانا نشأت گرفته و پوستی مرطوب به رنگ گل رز و گوشتی به رنگ نارنجی بسیار تیره دارد.

۱۰. سیب زمینی شیرین اکسل (Excel):

این سیب زمینی شیرین، گوشتی نارنجی رنگ و پوستی به رنگ مسی روشن دارد. این گیاه در برابر حشرات، مقاوت بسیار زیادی دارد و رشدش بسیار سریع است. کاشت و پرورش این گیاه توسط دانشگاهی در کارولینای جنوبی، توسعه پیدا کرد.

۱۱. سیب زمینی شیرین جورجیا جت (Georgia Jet):

این سیب زمینی های شیرین، بسیار سریع رشد می کنند و مخصوص باغ های شمالی هستند. این گیاه دارای عطر و طعمی بسیار غنی و پوستی به رنگ قرمز مایل به بنفش است.

۱۲. سیب زمینی شیرین قرمز جینسینگ (Ginseng Red):

سیب زمینی شیرین قرمز جینسینگ، پوستی صاف و شکل و ظاهری دوست داشتنی دارد. گوشت آن به رنگ نارنجی روشن بوده و پرورش آن برای کسانی که فضای زیادی در باغچه خود ندارند، بسیار مناسب است.

۱۳. سیب زمینی شیرین هانا (Hannah):

این سیب زمینی های شیرینِ صاف و کرم رنگ، طعم شیرینی دارند و گوشت آن‌ها، به رنگ کرم است که بعد از پخت، به رنگ زرد در می‌آید. هانا، نوعی سیب زمینی شیرین و خشک و بسیار جذاب و محبوب است.

۱۴. سیب زمینی شیرین هایمن (Hayman):

سیب زمینی شیرین هایمن، بسیار مرطوب و شیرین است و گوشتی به رنگ زرد مایل به سبز دارد. هایمن را، نباید با سیب زمینی شیرین سفید هایمن (White Hayman) که خشک است و شیرینیِ کمی دارد، اشتباه گرفت.

۱۵. سیب زمینی شیرین هرناندز (Hernandez):

این نوع سیب زمینی شیرین که بومیِ لوئیزیاناست، روند رشد آهسته ای دارد و حدود ۱۲۵ روز طول می کشد تا بالغ شده و آماده برداشت شود. سیب زمینی شیرین هرناندز، با گوشتی به رنگ نارنجی تیره و پوستی قرمز رنگ، در برابر بیماری هایی مانند پژمردگی فوزاریومی (fusarium wilt) نسبتاً مقاوم است و برای پخت، بسیار عالیست.

۱۶. سیب زمینی شیرین جرسی (جرسی زرد) (Jersey (Yellow Jersey):

این گیاه با نام های جرسی (Jersey) یا جرسی زرد (Yellow Jersey) شناخته شده و پوستی به رنگ زرد طلایی دارد؛ که با قرار گرفتن در هوای آزاد، به رنگ برنز درمی‌آید. گوشت آن به رنگ سفید خامه ای یا زرد روشن است و بخارپز کردن این سیب زمینی شیرین، می توانید از طعم شیرین و بی‌نظیر آن، لذت ببرید.

۱۷. سیب زمینی شیرین جواهر (Jewel):

کارشناسان این گیاه را، پُرکاربردترین نوع سیب زمینی شیرین معرفی می‌کنند. طعم این سیب زمینی شیرین، چه بصورت بخارپز ، چه بصورت پخته شده و یا حتی خام در سالاد، فوق ‌العاده است. پوستی مسی رنگ و گوشت مرطوبی به رنگ نارنجی روشن دارد و بعد از گذشت حدود ۱۳۵ روز، بالغ و آماده برداشت می‌شود.

۱۸. سیب زمینی شیرین کوتوبوکی (Kotobuki):

این سیب زمینی های شیرین، بومیِ ژاپن است و گوشتی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و طعمی نارس دارد. این سیب زمینی خشک است و جز در غذاهای آسیایی، کاربرد چندانی ندارد؛ اما در غذاهای سرخ شده، خصوصاً tempura (نوعی غذای ژاپنی)، بسیار عالیست.

۱۹. سیب زمینی شیرین کومارا (Kumara):

این سیب زمینی های شیرین که بیشتر در نیوزیلند کشت می شوند، تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارند و سومین سبزی محبوب در بین شهروندان نیوزیلند محسوب می‌شوند.

۲۰. سیب زمینی شیرین نانسی هال (Nancy Hall):

مصرف این سیب زمینی های شیرین از سال ۱۹۳۰ تا به امروز رواج داشته و دارای پوستی به رنگ روشن و گوشتی زرد رنگ هستند. این سبزیِ خوشمزه بعد از پخت، طعم شیرین و دلپذیری دارد و علی ‌رغم داشتن ظاهری معمولی و غیر جذاب، بسیار محبوب است.

۲۱. سیب زمینی شیرین جواهر جدید (New Jewel):

این سیب زمینی شیرین، با پوستی به رنگ قرمز همانند گل رُز، و گوشتی به رنگ نارنجی تیره، بسیار خوشمزه است و به صورت انبوه کاشت و برداشت می‌شود. این نوع سیب زمینی شیرین، به دلیل داشتن رنگ و طعم بی‌نظیرش، در بین تمامی ملت‌ها و کشورهای دنیا، محبوب و پُرطرفدار است.

۲۲. سیب زمینی شیرین اوکیناوا (Okinawa):

این سیب زمینی شیرین، پوست و گوشتی به رنگ قهوه ای روشن مایل به بنفشِ منحصر به فردی دارد که بسیار شیرین و مقوی است. این سبزی، برای استفاده در پخت و پز و سرخ شدن، بسیار مناسب است و حتی بعد از پخت نیز، رنگ بنفش و زیبای خود را حفظ می کند.

برای خواندن ادامه مطلب خواص سیب زمینی شیرین و انواع آن + نحوه تکثیر آن کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

اصول سمپاشی درختان

مهم ترین مساله برای افرادی که به کار باغداری درختان مشغول هستند اطلاع از زمان دقیق سم پاشی آنها می باشد ، در این مقاله از آسمونی روش صحیح و همچنین زمان مناسب برای سمپاشی درختان میوه را برای شما کاربران عزیز آسمونی تهیه و تنظیم کرده ایم. با ما همراه شوید

اصول سمپاشی

برای سم پاشی درختان هلو و شلیل :

آبان  : برای پیشگیری بیماریهای قارچی ( لب شتری و غربالی )  سمپاشی با ترکیبات مس بعد از ریزش برگها   به نسبت سه تا پنج در هزار

اسفند : روغن ولک ( بمیزان۵/۱-۲ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب )    با مخلوطی ازحشره کش دورسبان یا  اتیون ( ۱۵۰ سی سی در  ۱۰۰ لیتر آب )

فروردین : بهنگام تورم جوانه  ترکیبات مس ( ۳ تا ۵ در هزار)   برای پیشگیری بیماری غربالی و لب شتری

اردیبهشت :  برای پیشگیری سفیدک حقیقی در هلو  بخصوص رقم انجیری و شلیل سموم ترکیبی (  کاپتان یا بنومیل یا توپسین ام   با قارچ کشهای جدید   توپاس و یا انویل)  ( به نسبت ۱۲/۵ سی سی توپاس  و ۵۰گرم بنومیل یا توپسین ام )در ۱۰۰  لیتر آب یا  قارچ کش جدید کولیس ( نیم در هزار ) یا  دومارک ( ۰/۳ در هزار )  یا استروبی ( ۰/۲ در هزار)   توجه : در صورت شیوع شته سبز اضافه نمودن یکی از حشره کشهای  سیستمیک متاسیستکس یا  پریمور  یا  کنفیدور یا  موسپیلان  توصیه میگردد.

خرداد :  در صورت شیوع سفیدک حقیقی تکرار با قارچ کشهای فوق الذکر توجه :  محلول پاشی با کود مایع  همراه سموم در رنگ و طعم وکیفیت میوه اثر فوق العاده دارد  . یکی از آفات مهم درختان هسته دار شپشک نخودی  ( که در اصطلاح محلی شته خونی میگویند ) میباشد که در اواخر زمستان سمپاشی  روغن ولک ( دو لیتر در صد لیتر آب ) به همراه  یکی از حشره کش های اختصاصی  نفوذی مثل  دورسبان   یا  اتیون  یا  آدمیرال   و تکرار آن بعد از گلدهی فقط سمپاشی با حشره کش های فوق براحتی قابل کنترل است . هنگام شیوع بیماری غربالی و لب شتری که بیشتر در فصول بارانی اتفاق میافتد تکرار سموم ترکیبات مس  یا  کاپتان  ( ۳ در هزار ) توصیه میشود.

برای خواندن ادامه مطلب نکات مهم در سمپاشی درختان کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

آموزش پیوند زدن

 

پیوند زدن

پیوند نوعی تکثیر غیر جنسی است که در آن قطعه ای از قسمت هوایی گیاه را روی شاخه یا ریشه ی گیاه دیگر به نحوی قرار میدهن که هردوباهم جوش خورده وبه زندگی ادامه میدهند.
سمت هوایی یا بالای محل پیوند را که دراثررشد شاخ و برگ،گیاه جدیدی تولیدمیکند(پیوندک)و قسمتی که پیوندک برروی آن قرار میگیردوریشه دارد ،(پایه)مینامند.

نحوه صحیح پیوند زدن درخت

قبل از آشنایی با انواع پیوند زنی درخت و همین طور شرایط محیطی لازم برای آن بهتر است ابتدا با تعریف پیوند آشنا شوید. در پیوند اتصال بین دو درخت متفاوت فراهم می شود. پیوند زدن درخت زمانی میسر می شود که این دو گونه متفاوت بعد از مدتی با یکدیگر یکی شوند و جوش بخورند. در این صورت از دو ترکیب متفاوت یک گونه گیاهی به وجود آمده است. این درخت تولیدی می تواند به شکل واحد به حیات خود ادامه دهد.

در علم باغبانی به قسمتی که نمو گیاه را در بر می گیرد، فروزیست یا پایه می گویند و قسمت هایی که نواحی هوایی گیاه پیوند داده شده را شکل می دهد، فرازیست یا پیوندک نامیده می شود. امکان جوش خوردن بیشتر با تشابه بین دو گیاه فراهم می شود. یعنی هر چه این دو گیاه ار نظر خانوادگی و ژنتیکی به یکدیگر شباهت داشته باشند، امکان موفقیت در پیوند درخت بالاتر می رود. ضمن اینکه زمان کمتری برای جوش خوردن دو درخت نیاز دارید. به عنوان مثال درخت گیلاس و آلبالو شرایط پیوندی خوبی با یکدیگر دارند. چون از نظر ژنتیکی به یکدیگر شبیه می باشند.

مراحل انجام پیوند

پیشینه پیوند
چینی ها پیشگامان علم پیوند درختان بوده اند و شواهد نشان می دهد که قبل از میلاد مسیح از این علم آگاه بوده اند. عمل پیوند زنی درخت در زمان امپراطوری روم نیز انجام می گرفته است.

قرن ۱۳ تا ۱۶ میلادی زمان علاقه مندی به پیوند زدن درخت بود. این موضوع شکل گیری گیاهان جدید و انتقال آن ها به مکان های دورتر چون اروپا را فراهم کرد. گیاهان انتقال یافته با روش پیوند زنی افزایش می یافتند. در این زمان اطلاع جامعی در زمینه پیوند درخت وجود نداشت. بیشتر این کارها به روش تجربی انجام می گرفت.

پیوند مجاورتی در اواخر قرن هیجدهم شکل گرفت و آگاهی از شرایط جریانی شیره گیاه زمینه ساز شناخت این پیوند شد. پیوند مجاورتی در سه گونه درختی فراهم شد.

هدف از پیوند زنی درخت چیست؟

پیوند زدن درخت برای تهیه یک ترکیب با کیفیت انجام می گیرد. این پیوند به شرایط فیزیولوژیکی گیاه و وضعیت محیطی بستگی دارد. البته نحوه پیوند زنی درخت، زمان انجام این عمل و شکل گیاه اهمیت زیادی در انجام این پیوند دارد.

برای پیوندهای جوانه زمانی بین اواخر خرداد تا اواخر تابستان را انتخاب می کنند. پیوندهای چوبی بیشتر از اواخر زمستان تا زمان رشد گیاه را شامل می شوند. هدف از پیوند زدن درخت میوه ایجاد تغییر مثبت در محصول دهی درختان میوه و بهبود کیفیت آن هاست. این پیوند نحوه گرده افشانی در باغ، محصول دهی درخت و شکل رویش درخت را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این پیوند از پایه های پیوندی استفاده می شود. این پایه ها شرایط رسیدن به گیاهان کوتاه قد و قوی را فراهم می کند. در پیوند زنی میان پایه، عارضه های پیوندی برطرف می شود و زخم های ایجاد شده در ریشه، تنه و شاخه به خوبی ترمیم می گردد. در این پیوند محصول دهی سریع تر از قبل آغاز می شود.

نحوه پیوند زدن

وضعیت فیزیولوژیکی

پیوند از نظر زیستی به ایجاد یک زخم و بریدن کمی از شاخه درخت و اجبار در همزیستی دو درخت با یکدیگر منتهی می شود. گیاه پیوندی جدید با تغییرات زیستی خاصی همراه خواهد بود.

پیوندک(قسمتی که برای پیوند مورد انتخاب واقع می شود) و پایه(گیاهی که بر روی آن پیوند واقع می شود) باید اتصال خوبی با یکدیگر برقرار کنند. یعنی این جوش خوردن باید به شکل کامل انجام شود.

جوش خوردن پایه و پیوندک تنها در صورتی امکان پذیر است که سلول های قسمت پیوند متناسب با یکدیگر رشد کنند. به همین خاطر باید دو قسمت تولید کننده(پایه و پیوندک) از دو درخت متفاوت انتخاب کنید. این اتصال به قدری استوار و بی واسطه است که هیچ ماده ای اعم از جامد، بخار یا مایع را شامل نمی گردد.

برای خواندن ادامه مطلب آموزش پیوند زدن کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

 

گلخانه را به خانه ببرید

گلخانه خانگی

با درست کردن یک گلخانه ارزان و آسان به رشد نهال های خود سرعت ببخشید. شما می توانید یک گلخانه برای یک عدد گیاه درست کنید یا گلخانه ای درست کنید که بتوانید چند گیاه را در آن قرار دهید. این کار یک راه عالی برای ایجاد یک گلخانه کاربردی در خانه شما می باشد…  

روش اول: درست کردن یک گلخانه کوچک با استفاده از بطری های پلاستیکی و شیشه ای

1 –  از بطری پلاستیکی یک لیتری نوشابه برای درست کردن گلخانه استفاده کنید. این کار برای رشد گیاهان کوتاه و با ریشه کم عمق ایده آل است. گیاهانی مثل ارکیده، سرخس کوچک و یا کاکتوس. برای درست کردن گلخانه با بطری نوشابه به دو بطری نوشابه نیاز است. در صورت امکان یکی از بطری ها باید از بطری دیگر عرض بیشتری داشته باشد. هر دو بطری را از وسط به صورت صاف برش دهید. از چسب حرارتی برای چسباندن قسمت بالایی بطری نوشابه نازک تر به قسمت پایینی بطری نوشابه عریض تر استفاده کنید. توجه داشته باشید لبه بطری که بریده شده است باید صاف باشد. (به عکس توجه کنید)قسمت بالایی بطری نوشابه عریض تر را روی قسمت پایینی بطری قرار دهید به صورتی که به اندازه یک سانتی متر روی قسمت پایینی را بگیرد.

2 – اگر می خواهید سه گیاه کوچک را با هم در یک گلخانه قرار دهید، باید از بطری های یک گالنی مثل بطری های جای مواد شوینده استفاده کنید. این گونه بطری ها می توانند سه گیاه را با هم در خود جا دهند. برای استفاده از این بطری ها مانند روش قبل عمل کنید. (به عکس توجه کنید)شما می توانید روی درب قسمتی از بطری که گیاه را در آن قرار داده اید یک سوراخ برای زهکشی ایجاد کنید. برای جلوگیری از ریختن خاک زمان برداشتن قسمت بالایی بطری، می توان به اندازه 3 سانتی متر از ته یک بطری دیگر را برش داده و آن را سوراخ سوراخ کرده و روی خاک قرار دهید و بعد قسمت بالایی بطری را روی آن بگذارید.

درست کردن گلخانه خانگی

3 – برای کاشت گیاهان خیلی کوچک می توانید از ظرف های شیشه ای در دار به عنوان گلخانه استفاده کنید. این شیشه ها در اندازه های مختلف با توجه به آنچه که شما نیاز دارید وجود دارند. به سادگی آن را با مواد مورد نیاز برای رشد گیاه پر کنید و گیاه خود را در آن بکارید و یک گلخانه زیبا و کوچک داشته باشید.

گلخانه شیشه ای

4 – از تنگ ماهی برای درست کردن یک گلخانه کوچک استفاده کنید. با توجه به تعداد گیاهانی که قصد کاشت آن ها را دارید تنگ ماهی با اندازه مناسب را انتخاب کنید.برای گیاهی که در زمین کاشته شده است می توان با قرار دادن تنگ ماهی به صورت وارونه روی آن یک گلخانه درست کرد.اگر می خواهید گیاه را در تنگ ماهی بکارید از یک درب چوبی یا پلاستیکی برای پوشاندن درب تنگ ماهی استفاده کنید.

برای خواندن ادامه مطلب چگونه برای گیاهان خود در خانه گلخانه ی کوچک بسازیم؟ کلیک کنید.

  • دکتر وینکل
  • ۰
  • ۰

 

بهترین گل های آپارتمانی

این روزها با این خانه های کوچک که آپارتمان نام دارند همه به فکر خرید وسایل کم جا هستند و از خرید بسیاری چیزها می گذرند چون جایی برای نگه داشتن آن ها ندارند، اما از قید خرید گل و گیاه نمی شود گذشت. با این زندگی که روزبه روز بیشتر به سمت سرعت و شهرنشینی می رود نگه داشتن حیوانات خانگی، گل ها و گیاهان که بی سروصدا، کم خرج و بی زحمت هستند و گل هایی که حس طبیعت دوستی را در انسان زنده نگه می دارند لذت بخش است. ما برای شما در این مطلب آسمونی برای این که از زندگی در کنار گل ها لذت می برید چند نمونه آن ها را برایتان معرفی میکنیم. 

حسن یوسف

این گیاه زینتی از خانواده نعناست. رنگ آمیزی برگ های حسن یوسف بسیار متنوع است. این تنوع آن قدر زیاد است که قابل شمارش نیست، چون باتوجه به این که چقدر در معرض نور قرار بگیرد رنگ برگ های این گیاه تغییر می کند. برگ های این گیاه رشد بسیار سریعی دارند و خوشه گل دهنده آن در محل مناسب به سرعت ظاهر می شود و باید جوانه انتهای این شاخه قطع شود تا شاخه فرعی ایجاد شود. تکثیر این گیاه از طریق قلمه بسیار آسان است زیرا قلمه های حسن یوسف به آسانی ریشه دار می شوند. حسن یوسف باید در نقطه ای از منزل قرار داده شود که نور به طور مستقیم و شدید به آن نتابد و بهتر است یک روز در میان به آن آب دهید.

آگلونما

این گیاه به خاک غنی نیاز دارد و بهتر است در محیط مرطوب باشد. برای این کار حتی تابستان ها گیاه را با آب اسپری کنید. آلکومنا را نباید در مقابل نورمستقیم آفتاب قرار دهید. این گیاه در مقابل دود و گاز حاصله از شوفاژ بسیار حساس است. در فصل رویش هر ۱۵ روز یک بار، از کودهای مایع رقیق به گیاه بدهید. 

مارانتا

گل مارانتا با برگ های سبز و رگه های زیبایش برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است.در تابستان گلدان گل مارانتا را از معرض تابش مستقیم نورآفتاب محافظت کنید و در تمام طول سال حرارتی برابر با ۱۸ ۱۲ درجه سانتی گراد و رطوبت کافی برای آن فراهم کنید. زیاد کردن این گل از طریق تقسیم ریشه امکان پذیر است. خاک مناسب برای این گیاه خاکی است که موادآلی داشته باشد. 

برای خواندن ادامه مطلب گلهای مناسب برای نگهداری در آپارتمان کلیک کنید.

  • دکتر وینکل